Polanów On-line Biuletyn Informacji Publicznej Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Dołącz do nas na facebooku Obserwuj nas w Google Plus Dołącz do nas na twitterze Dołącz do nas na YouTube Kanały RSS Kontakt z nami
wtorek, 20 listopada 2018 r. 324 dzień roku
Narodowe Siły Rezerwowe
Archiwum wiadomości
Polanów - Gedern razem w Europie
Czwartek, 16 października 2014 (09:16:22)

"Polanów - Gedern razem w Europie"- pod takim hasłem przebiegała kolejna wizyta uczniów z Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Gesamtschule Gedern, która miała miejsce w dniach 29.09-5.10.2014r. Pod opieką czworga nauczycieli podróżowała do niemieckiego landu Hessen grupa 32 gimnazjalistów. Dwunastogodzinną podróż autobusem zakończyliśmy punktualnie o godzinie 19.00 przed budynkiem szkoły w miasteczku partnerskim Gedern, gdzie oczekiwali nas uczniowie z rodzinami i nauczyciele. Po serdecznym powitaniu zastaliśmy zaproszeni do domów naszych partnerów z wymiany, gdzie mogliśmy odpocząć i sprawdzić się językowo w pierwszych konwersacjach po niemiecku i angielsku. Następnego dnia spotkaliśmy się w szkole, by poobserwować lekcje w niemieckiej szkole.

Odbyło się także oficjalne powitanie przez Dyrektora Gesamtschule Gedern, którym jest pan Scheibner i przez Burmistrza, pana K. Bechtolda. Uczniowie powitali nas piękną piosenką i pysznym ciastem oraz kanapkami. Po obiedzie w szkolnej stołówce uczestniczyliśmy w integracyjnych zawodach sportowych , podczas których naprawdę miało się wrażenie, że sport łączy ludzi - pomysłowe konkurencje i mieszane grupy oraz wspólna chęć zwycięstwa spowodowały, że nie istniała żadna bariera językowa. Kolejny dzień w Gedern był nie mniej bogaty w wydarzenia, gdyż odbyliśmy wycieczkę do historycznego miejsca Point Alpha, gdzie mieściła się była granica pomiędzy NRD i RFN. Po dużej dawce smutnej historii przyszedł czas na strawę duchową, gdyż zostaliśmy zaproszeni przez rodziców i organizatorów na grillowanie, które odbyło się w sąsiedztwie zamku w Gedern. Następny dzień był oczekiwany z niecierpliwością przez wszystkich uczestników, gdyż hasło "Frankfurt am Main" od początku było jednym z najważniejszych. Rzeczywistość przeszła nasze najśmielsze wyobrażenia o tym mieście - zachwycił widok z Main Tower i oczarował tzw. Mainhattan. Obejrzeliśmy Römerberg, Paulskirche i zrobiliśmy zakupy w spektakularnym centrum handlowym My Zeil, które na wszystkich zrobiło ogromne wrażenie. Kolejne dwa dni to tak zwane Familientage, więc rodziny przygotowały różnorodne atrakcje, takie jak: park linowy, basen, letni tor saneczkowy, zwiedzanie centrum kultu Celtów, pięknego miasta Büdingen, zwiedzanie lotniska we Frankfurcie itp. W te dni niektórzy mieli możliwość uczestniczyć w rodzinnych uroczystościach, takich między innymi, jak urodziny i wesele, w ogniskach, meczach, a nawet nocnych wycieczkach traktorem na przyczepie. Wieczór pożegnalny nadszedł bardzo szybko, więc w sobotę o godz. 19.00 spotkaliśmy się w remizie strażackiej w Gedern, aby wspólną dyskoteką zakończyć nasz pobyt. Oprócz tańców i poczęstunku przygotowanego przez rodziców usłyszeliśmy mowy pożegnalne. Ze strony niemieckiej kilka zdań skierowała do obecnych odpowiedzialna za wymianę Patrizia Belczewski, natomiast w imieniu grupy z Polanowa wystąpiła Mariola Parszczyńska, która podziękowała za wielkie serce, gościnność i poświęcony czas następującym osobom:
- Dyrektorowi i nauczycielom Gesamtschule Gedern, którzy profesjonalnie zajęli się naszą grupą (Patrizia Belczewski, Wolfgang Gehrke, Jutta Bals, Carolin Stahl),
- Burmistrzowi Gedern, p. K. Bechtold,
- prezesowi Stowarzyszenia Partnerskiego Gedern Polanów Wolfgangowi Kunnert,
- rodzicom, którzy stworzyli dla naszych uczniów piękną namiastkę domów rodzinnych,
- nauczycielom i przyjaciołom niemieckim , którzy przyjęli pod swój dach i obdarowali ogromem życzliwości naszych nauczycieli oraz kierowcę. Wśród tych osób zostali szczególnie wyróżnieni podziękowaniami: Ingrid Haesler, Waltraud i Kurt Metzech oraz Reinhold Landmann z małżonką.
Przy muzyce polskiej i niemieckiej bawiliśmy się tylko do godziny 23.00, ponieważ wcześnie rano następnego dnia należało wstać ze względu na powrót do domu o godz. 7.00 spod budynku szkoły.
Wszyscy pojawili się punktualnie na wyznaczonym miejscu, ale trudno było się rozstawać, gdyż nawiązały się szczere i bliskie przyjaźnie, więc to oczywiste, że popłynęły łzy i brakowało pożegnalnych słów... Wielu uczestników wymiany pytało "Naprawdę musimy wracać?" …Wróciliśmy kilkanaście minut po dziewiętnastej z ogromnym bagażem przeróżnych doświadczeń i z nadzieją, że kontakty nawiązane lub kontynuowane przetrwają do następnego roku, kiedy to we wrześniu uczniowie z Gedern przyjadą do Polanowa.